Création d'une manche/Creating a sleeve

Bonjour, Je souhaite créer la manche d’une veste mais je ne trouve aucune info sur “Comment dessiner la tête de manche?”… Qqn saurait m’aider svp? J’ai une longueur de bras de 34cm, tour biceps 21cm, tour poignet 14 mais je vais rajouter de la longueur et largeur. C’est surtout pour la tête de manche que j’ai besoin d’aide svp.

merci


I want to create the sleeve of a jacket but I can’t find any info on “How to draw the head of handle?” … Someone could help me please? I have a length of 34cm arms, biceps 21cm, round wrist 14 tour but I’ll add to the length and width. It is mainly for the head of handle I need help please.

Supposons que vous apprenez à utiliser un système de CAD pour faire des schémas d’un bâtiment. L’instructeur CAD peut vous aider à utiliser le système de CAD pour implémenter les méthodes architecturales que vous avez étudié. CAD d’apprentissage n’est pas égal d’apprentissage Architecture. Apprentissage de Valentina n’égale pas apprentissage modélisme.

Vous pourriez peut-être commencer avec ce livre de Teresa Gilewska. She had her own studio à Paris jusqu’en 2000. Elle décide ensuite d’écrire sur ses techniques de modélisme.

https://www.amazon.fr/mod%C3%A9lisme-mode-Coupe-plat-bases/dp/2212142307

Voici un livre sur les vêtements pour enfants, en anglais: https://www.amazon.com/DIY-Pattern-Making-Childrens-Wear-ebook/dp/B0185PX8HI


Assume you are learning to use a CAD system to make blueprints for a building. The CAD instructor can help you use the CAD system to implement the architectural method that you have studied. Learning CAD does not equal learning Architecture. Learning Valentina does not equal learning patternmaking.

Here is a book by Teresa Gilewska. She had her own studio in Paris until 2000. She then decided to write about her patternmaking techniques.

https://www.amazon.com/Pattern-drafting-Fashion-Basics-Teresa-Gilewska/dp/1408129906

Here is book about children’s patterns: https://www.amazon.com/DIY-Pattern-Making-Childrens-Wear-ebook/dp/B0185PX8HI

Je sais dessiner mes propres patrons! D’habitude je les dessine sur papier et je calcule tout moi-même. Mais là, oui j’apprends à utiliser un logiciel pour le faire. Tout le monde n’est pas champion en informatique! Et je ne comprenais pas cmt placer mes points/lignes etc pour bien tracer ma tête de manche.

Je me suis débrouillée toute seule, et dorénavant c’est ce que je ferai. J’ai bien compris que je vous faisais chier à essayer de comprendre votre programme.

Sur ce, allez gentiment vous faire foutre!


I can draw my own patterns! Usually I draw them on paper and I calculate everything myself. But yes I’m learning to use software to do. Everyone is not champion computer! And I didn’t even have cmt place my points/lines etc. for good trace my head round. I managed alone, and now that’s what I’ll do. I understand that I was you bored trying to understand your program. On this, kindly go to hell!

Personne n’essayait de vous insulter, nous ne sommes pas s’ennuyer avec des questions de l’utilisateur.

Vous pourriez décrire comment vous faites actuellement manches et nous pouvons vous aider à transformer cette méthode en formules de Valentina. Ce que nous ne pouvons pas faire, c’est vous dire comment faire les manches sans savoir comment vous avez créé le corsage, les mesures à votre disposition, et comment vous faites actuellement des manches.

À l’aide d’un livre de modélisme est le meilleur conseil que nous pouvons vous donner aucune information sur la façon dont vous travaillez actuellement. Vous pouvez trouver un modèle similaire à celle que vous souhaitez faire, et nous pouvons vous aider à faire à l’aide de Valentina. Il s’agit d’une voie rapide pour un bon fonctionnement modèle Valentina.

Puisque vous vous faites vos calculs, nous pouvons vous aider en les convertissant en formules de Valentina.


No one is trying to insult you, we are not bored answering user questions.

You could describe how you currently make sleeves and we can help you convert that method into Valentina formulas. What we cannot do is tell you how to make sleeves without information about how you created the bodice, the measurements at your disposal, and how you currently make sleeves.

Using a patternmaking book is the best advice we can give you without any information about how you currently work. In a patternmaking book, you can find a pattern similar to one you wish to make, and we can help you make it using Valentina. This is a quick route to a good working Valentina pattern.

Since you make your calculations yourself, we can assist you in converting them into Valentina formulas.

1 Like

I am new to valentina so do not know how to use the tools well yet. I can explain the “head of the handle” also known as the sleeve cap. I am paraphrasing from the patternmaking reference I use, which is “How to Make Sewing Patterns” by Don McGunn. The book uses 5 measurements: arm length, sleeve cap, biceps, palm, shoulder. I translated to the following measurements from valentina (tape program)

arm length = Arm_Shoulder_Tip_to_Wrist sleeve cap = Arm_Shoulder_Tip_to_Armfold_line biceps = Arm_Above_Elbow_circumference palm = Arm_Wrist_circumference + 2" (note: 2" = 5.08cm this is an estimate of palm circumference) shoulder to elbow = Arm_Shoulder_Tip_to_Elbow

Once I have the required measurements I plan to enter them into valentina. I will attach a screenshot with what I am able to do so far. Please excuse me because I am still learning valentina, so I can only tell you as much as I have learned.


Je suis nouveau à valentina donc ne savent pas comment utiliser les outils bien encore. Je peux expliquer la “tête de la poignée” également connu sous le capuchon de manchon. Je paraphrase de la référence patternmaking que j’utilise, qui est «Comment faire des motifs de couture» par Don McGunn. Le livre utilise 5 mesures: longueur de bras, bonnet de manche, biceps, paume, épaule. J’ai traduit aux mesures suivantes de valentina (programme de bande)

Longueur du bras = Arm_Shoulder_Tip_to_Wrist Manchon = Arm_Shoulder_Tip_to_Armfold_line Biceps = Arm_Above_Elbow_circumference Palm = Arm_Wrist_circumference + 2 “(note: 2” = 5,08cm Ceci est une estimation de la circonférence de la paume) Épaule à coude = Arm_Shoulder_Tip_to_Elbow

Une fois que j’ai les mesures nécessaires, je prévois de les entrer dans valentina. Je vais joindre une capture d’écran avec ce que je suis capable de faire jusqu’à présent. S’il vous plaît excusez-moi parce que je suis encore à apprendre valentina, donc je ne peux vous dire autant que j’ai appris.

1 Like

the screenshot shows the first line which I made in valentina. i used point “A” which is the default starting point supplied by valentina. I “used the point at distance and angle” tool, which is the first among the “line” tools in Draw mode. I used the angle 270 which translates to downward from the origin. (as in south on a compass if the origin is north) I used the stored measurement “arm_shoulder_tip_to_wrist” to define the length of the line because if I used the numeric value the pattern would not automatically adjust for a person of different size. I hope this is helpful to get you started Again, my measurements file is based on the pattern drafting method described in Don McGunn’s book. The valentina developers will be more able than I if you need someone to talk about any other drafting method.


La capture d’écran montre la première ligne que j’ai faite dans valentina. J’ai utilisé le point “A” qui est le point de départ par défaut fourni par valentina. I “a utilisé le point à distance et angle” outil, qui est le premier parmi les outils “ligne” en mode Dessin. J’ai utilisé l’angle 270 qui se traduit vers le bas à partir de l’origine. (Comme dans le sud sur une boussole si l’origine est au nord) j’ai utilisé la mesure stockée “arm_shoulder_tip_to_wrist” pour définir la longueur de la ligne parce que si j’ai utilisé la valeur numérique le modèle ne serait pas automatiquement ajuster pour une personne de taille différente. J’espère que ceci est utile pour vous recommencer Encore une fois, mon fichier de mesures est basé sur la méthode de dessin de modèle décrite dans le livre de Don McGunn. Les développeurs valentina sera plus capable que moi si vous avez besoin de quelqu’un pour parler de toute autre méthode de rédaction.

1 Like

Merci beaucoup! Je n’ai jamais lu de livre sur le modélisme, j’ai tout appris par moi-même. Jusqu’ici je n’employais que deux ou trois mesures: Epaule, biceps longueur de bras pour dessiner la tête de manche. Et en traçant des bissectrices, on obtient des points précis qu’on relie par une ligne droite. Et sur ces points précis, on diminue ou on augmente d’une certaine mesure en fonction de si c’est un patron adulte ou enfant, on obtient de nouveaux points qui permettent ensuite de tracer la tête de manche. C’est ainsi que j’ai procédé au final mais je ne maîtrisais pas encore tous les outils (je ne les maîtrise toujours pas tous, petit à petit ça arrivera). J’espérais juste savoir si dans le logiciel Valentina il existait une formule pré-enregistrée qui calcule le trait de la tête de manche avec les mesures du tableau des variables.


I have never read a book on model making, I learned everything by myself. So far I was using only two or three measurements: shoulder, biceps arm length to draw the head of handle. And by tracing the angle bisectors, you get specific points that are connected by a straight line. And on these points, we decrease or increase to a certain extent depending on if a bartender adult or child, you get new points that are then used to draw the head of handle. This is how I did it in the end but I had not yet under control all the tools (I do still not master them all, little by little it will happen). I was hoping to know if there was a pre-recorded formula that calculates the line of the head of handle with the measurements of the table of variables in Valentina software.

I have figured out a little and created a basic sleeve which I will post here. I have not yet figured out how to use the tools to draw the curves, but in my example you can see that I have created points with the following names: A5 ALO1 AHIGH1 A AHIGH2 ALO2 A6. A properly drawn smooth curve through these points will be the basic sleeve. I have asked Mr Don McCunn for permission to reproduce pages 71 - 75 from his book which explains this particular drafting method. I used the following measurements in creating the example: arm length = L05. Arm: Shoulder Tip to Wris; sleeve cap = L16. Arm: Shoulder Tip to Armfold line; Biceps = L12. Arm: Above Elbow circumference; palm = L15. Arm: Wrist circumference (my estimate - need to request that palm circumference be added as a standard measurement); Shoulder to Elbow = L06. Arm: Shoulder Tip to Elbow. The use of those measurements is explained in Mr McCunn’s book. Valentina software calculated the placement of points A5 ALO1 AHIGH1 A AHIGH2 ALO2 A6 as I used the tools.

I hope this is helpful.

Please pardon my French translation. I am an American English speaker using google translate.

1157/5000 J’ai trouvé un peu et a créé un manchon de base que je vais poster ici. Je n’ai pas encore compris comment utiliser les outils pour dessiner les courbes, mais dans mon exemple, vous pouvez voir que j’ai créé des points avec les noms suivants: A5 ALO1 AHIGH1 A AHIGH2 ALO2 A6. Une courbe lisse correctement tracée à travers ces points sera le manchon de base. J’ai demandé à M. Don McCunn la permission de reproduire les pages 71 à 75 de son livre qui explique cette méthode de rédaction particulière. J’ai utilisé les mesures suivantes en créant l’exemple: longueur du bras = L05. Bras: Embout d’épaule à Wris; Manchon = L16. Bras: épaule à la ligne Armfold; Biceps = L12. Bras: Au-dessus de la circonférence du coude; Palm = L15. Bras: circonférence du poignet (mon estimation - besoin de demander que la circonférence de la paume soit ajoutée comme mesure standard); Épaule à coude = L06. Bras: Épaule à coude. L’utilisation de ces mesures est expliquée dans le livre de M. McCunn. Valentina calculé le placement des points A5 ALO1 AHIGH1 A AHIGH2 ALO2 A6 que j’ai utilisé les outils.

J’espère que ceci est utile.

Je vous prie de pardonner ma traduction française. Je suis un locuteur anglais américain en utilisant google translate.

basicsleeve.val (5.9 KB)

1 Like

Thanks @kmf!

Every patternmaking system is different. Every patternmaker has their preferred methods.

Many systems manually copy the front & back armscye curves then rotate the curves together to form a sleevecap, others use calculated formulations like Don McCunn’s.

Bonjour,

Je viens de lire votre message et je trouve que ce n’est pas très sympa et vraiment pas poli d’insulter les concepteurs du logiciel.

Je trouve que c’est déjà bien que ce logiciel soit en open source car on peut déjà faire beaucoup de choses avec. Lorsque je lis votre message, je n’ai pas très envie de vous aider et je les trouve tous vraiment sympas de vous répondre.

J’ai 58 ans et je viens juste d’apprendre le patronage à l’aide de bouquins. Par conséquent, avec un peu de persévérance, on y arrive mais surtout pas en insultant les gens qui sont plein de bonne volonté.


I just read your post and I find that it is not very nice and really rude to insult the developers of the software. I think it’s already although this software is open source because we can already do a lot of things with. When I read your message, I’m not really want to help you and I find them all really nice to meet you. I am 58 years old and I just learn the patronage by using books. Therefore, with a little perseverance, you get there but mostly not insulting people who are full of good will.

2 Likes

Tous les postes sont toujours là dans ce fil, rien n’a été supprimé.

Personne n’essayait d’être impoli de vous en quelque sorte. Nous sommes ici pour aider. Nous tenons à vous aider. Mais nous ne savons pas les formules que vous utilisez normalement pour créer un manchon. En l’absence de savoir votre méthode habituelle, nous nous sommes sentis que vous demandiez pour nous à « inventer » une formule de manchon pour vous. Nous pourrions « inventer » ou créer des formules de manchon pour vous, mais nous ne savons pas les formules de corsage. Les pièces du patron sont tous liés.

Sans qu’aucun de vos formules, la meilleure réponse favorable que nous pourrions fournir était de suggérer que vous achetez un livre de modélisme, et nous vous aiderions à travailler par le biais de cette méthode. La conclusion tacite était que vous apprenez comment utiliser Valentina avec le livre et pourriez alors appliquer à votre méthode habituelle.

Encore une fois, sauf si vous partagez vos formules pour comment vous faites normalement des manches, nous ne pouvons pas faire beaucoup pour vous. Nous aimerions, nous sommes actuellement très favorables à vos questions, mais vous devez fournir vos formules ou acheter un livre de modélisme. Ceux sont les deux choix pour vous. Après que vous faites ce choix, nous pouvons alors commencer à vous aider.

Et sur les trois livres qui ont été validées, la première (et la meilleure) sont en Français. J’ai pris beaucoup de temps à la recherche d’un livre en Français sur le modélisme et signalé cela comme le premier maillon. Le second lien est en anglais, mais elle est une célèbre modeleur dont le studio était à Paris pendant des décennies et ses livres sont généralement disponibles en Français, le troisième lien a été inclus parce que j’ai pensé que vous étiez intéressés de modélisme de l’enfant. Tout cela a été pour vous, pour vous aider, afin que vous vous sentiriez inclus. Nous essayons tous de vous aider avec vos questions. Je pense que peut-être vous avez beaucoup d’anxiété à propos de modélisme.


All the posts are still here in this thread, nothing has been deleted.

No one was trying to be rude to you in any way. We are here to help. We would like to help you. But we don’t know the formulas that you normally use to create a sleeve. In the absence of knowing your usual method, we felt you were asking for us to ‘dream up’ a sleeve formula for you. We could ‘dream up’ or create sleeve formulas for you, but we don’t know the bodice formulas. The pattern pieces are all related.

Without any of your formulas, the best supportive answer that we could provide was to suggest that you purchase a patternmaking book, and we would help you work through that method. The unspoken conclusion was that you would learn how to use Valentina with the book, and could then apply this to your usual method.

Again, unless you share your formulas for how you normally make sleeves, we can’t do very much for you. We would like to, we are being very supportive of your questions, but you must provide your formulas or buy a patternmaking book. Those are the two choices for you. After you make that choice, we can then begin to help you.

And about the three books that were posted, the first (and best) is in French. I took quite a lot of time looking for a book in French on patternmaking, and posted that as the first link. The second link is in English, but she is a famous patternmaker whose studio was in Paris for decades and her books are usually available in French, The third link was included because I thought you were interested in children’s patternmaking. All of that was for you, to help you, so that you would feel included. We are all trying to help you with your questions. I think perhaps you have quite a lot of anxiety about patternmaking.

Bonjours, Je n’arrive pas à ouvrir le dossier "basicsleeve.val. Il me dit Kim.measurement… introuvable. Qe dois-je faire ? Merci de votre compréhension.

1 Like

Hello @Adjissa

These posts were from 2017, I don’t think it will work on the new Seamly2D, anyway.

I think, if you look on this Wiki topi, you will gather some hints: Bell Sleeve - Seamly.

If we’re speaking of a pattern file?.. as long as the pattern was not saved in Valentina as a ver later than 0.6.2, it will still work in the current Seamly2D. Same goes for the other way. A Seamly2D ver 0.6.3 or later will no longer open in Valentina.

2 Likes